Wybory polityczne a media

Czy da się dziś uczestniczyć w wyborach politycznych bez mediów?

Photo by mohamed_hassan on Pixabay


Pewnie wiele osób zastanawia się, jak media wpływają na głosy ludzi w wyborach. Myślę, że obecnie nie jest możliwe prowadzenie kampanii bez udziałów partii politycznej w social mediach. Żyjemy obecnie w czasach, gdzie media stanowią tzw. „drugą władzę”. Poprzez nią polityk może kreować swój wizerunek na szeroką skalę, docierając nawet do Polaków mieszkający za granicą. Media działają też jako promocja dla polityka, ale i partii jaką on reprezentuje. Nie tylko gazety i telewizja przyczyniają się w tej „grze o władzę”, także Youtube czy portale społecznościowe dają możliwość wpływania na odbiorcę. Mówi się w końcu, że to jak się prezentujemy w Internecie stanowi naszą drugą wizytówkę.

 Najskuteczniejsze media w dotarciu do wyborcy

Wszystko zależy do jakiej grupy społecznej polityk chcę dotrzeć. Do młodych osób najskuteczniej jest poprzez Internet: Youtube, portale społecznościowe itp., a do starszych, dzięki gazecie, radiu bądź telewizji. Myślę, że nie można wyróżnić tutaj bardziej skutecznych. Powszechnie wiadome jest, że osoby starsze częściej biorą udział w wyborach. Co nie neguje faktu, że poprzez globalną sieć można też zainteresować swoją osobą nowych wyborców, którzy danej partii lub nazwiska nie znali wcześniej.

Twitter i Facebook

Twitter z racji tego, że tak szybko i sprawnie się rozwija jest najczęściej wykorzystywany w kampaniach. Dzięki niemu, ale też poprzez Facebooka politycy nagłaśniają swoje decyzję, działania i opinię. Na portalach społecznościowych polityk podkreśla bliskość lidera, a więc samego siebie z ludem. Używa do tego często języka potocznego, którego próżno szukać w innych mediach. Najbardziej jednak widoczne staję się to w żądaniach polityka o większą władzę dla ludzi i wyraźnych promowaniach elementów demokracji bezpośredniej. Często też można się spotykać z dystansowaniem od przywilejów wynikających z władzy, buduje on w ten sposób wrażenie, że jest osobą uczciwą i wiarygodną.

Trump i wybory prezydenckie w USA
Dane prawie 50 mln użytkowników Facebooka zostały nielegalnie użyte w 2016 roku przez brytyjską firmę Cambridge Analytica. Miały one wpłynąć na wyniki wyborów prezydenckich, które wygrał Donald Trump.
Dane te miały się przyczynić do zmanipulowania wyborców. Firma Cambridge Analytica miała zbierać dane potencjalnych konsumentów (informacje jakie publikują na swoich tablicach oraz co komentują i „lajkują”). Po ich analizie, mogła w odpowiedni sposób kierować do nich marketingowe treści.

Komentarze

  1. Widzę u autora lekkie pióro, sztos!

    OdpowiedzUsuń
  2. Sama prawda. Media społecznościowe to przyszłość kampanii, szczególnie wśród młodych osób

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trafione w sedno, media rządzą w dzisiejszych czasach i bardzo wpływają na wybory

      Usuń
  3. Zgadzam się z w stu procentach...Media to doskonałe narzędzie do przyciągnięcia wyborców, szczególnie w obecnej sytuacji...

    OdpowiedzUsuń
  4. Siła social mediów jest ogromna i nadal rośnie.
    Sama prawda

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz